On- Page
När vi pratar om On-page-arbete menas de förändringar som kretsar kring hemsidan. Det handlar om optimeringen kring metadata, rubriker, textinnehåll, interna länkar och URL. I korta drag handlar arbetet om själva hemsidan och att se till att den är användarvänlig. Här är några saker du bör se efter:
- Titel
- H1
- H2-H4
- Brödtext
- Internlänkar
- Meta description – beskrivningen av sidan som syns på Google
I alla rubriker, texter och länkar bör det finnas minst ett av dina utvalda sökord för att öka dina chanser att synas på Google!
Off-page
Arbetet kring Off-page kretsar kring andra webbplatser på internet och är ingenting du själv kan optimera. Det handlar om länkar och länkkraft. Många säger att länkarbetet är det mest invecklade inom SEO. Det krävs både tid och arbete för att lyckas med sina länkar. Länkar som ger mer värde är exempelvis:
- Länkar från en sida med relaterat innehåll
- Länkar från en sida med starka internlänkar
- Länkar i texten med bra placering